Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Dela bil – Sparade pengar och bättre resursutnyttjande

En halv miljon kronor för en bil som kanske står stilla mer än 90 % av veckans timmar. Och som dessutom för med sig en hel del kringkostnader med skatt, försäkring, parkeringsavgifter, service och däckbyten. Utöver investerings- och driftskostnaderna så förbrukas också en stor mängd energi vid produktionen av en bil. För dig som är miljömedveten, inte har ett dagligt behov av en bil och som bor nära likasinnade kan en delad bil-lösning vara både kostnadsbesparande och ett bra val för vår miljö. Bilpooler blir också allt vanligare.

’Dela bil’ inbegriper flera olika varianter på lösningar och tjänster. Men alla varianterna har det gemensamt att ett fordon används av flera olika brukare utifrån ett bokningssystem. Detta ger en miljövinst och rimligtvis en ekonomisk besparing. Finns alternativ så är det förstås bra att jämföra dessa. Elbil ökar miljövinsten, men kan vara svårt att lösa utanför de större städerna. Strikt krav på elbil ökar sannolikt kostnaden.

  • Bildelning av privata bilar i community-baserade plattformar (dock kommersiell plattform)
  • Privata och föreningsbaserade delningsupplägg
  • Bilmärkesbundna och andra kommersiella on-demond-tjänster
  • Biluthyrning
  • Samåkningslösningar

SnappCar och GoMore är likvärdiga tjänster med delning av privata bilar. GoMore har dock även leasingerbjudande i samarbete med flera olika bilmärken. Båda tjänsterna har utvecklats med hjälp av riskkapital/Venture capital men lösningarna börja nu bli väletablerade med en betydande spridning av deras appar. Deras engagemang i Sverige är inte heltäckande och som ofta är det en fördel att bo i de större städerna. Är du intresserad av denna typ av tjänst så jämför vad de har att erbjuda som passar dig.

Gröna mobilister erbjuder stöd för de som vill etablera en bilpool både i form av en skriftlig handbok och genom personlig rådgivning. Privata och föreningsbaserade initiativtagare till en bilpool kan söka lösningar tillsammans med kommersiella bilpoolsföretag. En central fråga är om man tänker utnyttja befintliga bilar eller ’ansluta till en bilflotta’. En sökning på ’bilpool’ i Facebook visar exempel på olika initiativ. Exempel ges också på neutrala bilpool.nu.

Volvo erbjuder sedan flera år en on-demond-tjänst. Bilar från Toyota erbjuds i en annan tjänst. Andra aktörer har också inlett satsningar och det börjar att bli lite svårt att navigera i utbudet.

Är biluthyrning av mer traditionellt slag ett alternativ? Ja, kanske faktiskt vid enstaka och begränsade behov. Några bildelningstjänster är också snarlik biluthyrning men marknadsförd med en annan vokabulär.

Samåkning är ytterligare en variant. Det kan gälla vid enstaka händelser som Vasaloppet, men också om vardaglig eller veckobaserad pendling. En uppdaterad samåkningsplattfrom erbjuds nu av bl a

Friluftsfrämjandet och Naturskyddsföreningen. Här kan du erbjuda och söka medresenärer en specifik sträcka.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *