Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Fritidsbåt – Läget med elmotorer

En motorbåt drar väsentligt mera bränsle än en bil på en viss sträcka. Ibland t o m fyra gånger så mycket. Segel är ett givet hållbart alternativ på längre sträckor, där det också finns eldrivna alternativ för hjälpmotorn. Men på kortare turer för transport, utflykter och fiske är motordrift mer praktiskt. Men vad finns för alternativ för de miljömedvetna? Vad ska jag tänka på?

Utbudet av utombordare för mindre båtar är idag väsentligt större än för bara några år sedan. Så för den som har en mindre båt och rör sig i lugna vatten så bör en modell kunna hittas till rimligt pris. På toptensverige.se – som drivs av Naturskyddsföreningen utan kommersiella bindningar – finns ett urval av modeller. I vanlig ordning ska man gärna checka produkternas kvalité hos återförsäljarna och ställa frågor om tillgång till reservdelar. Räckvidd och styrka är givna parametrar att förhålla sig till. Litium-batterier är att föredra p g a lägre vikt och kapacitet. Om priset i jämförelse med en bensinmotor är högre så betänk att service och underhåll blir billigare (och renare och enklare) med en eldriven motor.

Motorn bör givetvis ha en räckvidd med marginal och kör man på en större sjö eller fjärd där det kan blåsa upp måste alltid båtens skrov och motorns styrka vara dimensionerad för detta. Inhämta uppgifter och erfarenheter från återförsäljare och sjövana personer innan båt- och motorköp.

För de som har en segelbåt med köl finns både eldrivna inombordare och utombordare som ’hjälpmotorer’. Båten i sig har en inbyggd stabilitet och det normala är att ha en tämligen svag motorn för låga hastigheter som används vid enstaka tillfällen som vid ingång till hamn.

Eldrivna inombordare har oftast den fördelen att de fungerar med hydrogenerering, dvs att batterierna laddas när propellern till elmotorn snurrar. Bl a tidningen och webbsidan Praktiskt Båtägande följer utvecklingen och har artiklar som ger en bra introduktion.

Restriktionerna för båtmotorer i sjöar och kanaler är ofta hårdare i länder som Tyskland och Schweiz. Detta driver utvecklingen mot ellösningar för tyngre och större motordrivna båtar. Den skandinaviska marknaden – med ett förhållandevis omfattande antal båtägare i ett mycket stort antal sjönära lägen – tycks ligga lite efter i krav och förhållningssätt. Men utvecklingen i Europa kommer förr eller senare att sänka priserna och påskynda elektrifieringen även här av t ex av alla transportbåtar ut till skärgårdsstugorna. Idag finns främst komfortabla större och exklusiva motorbåtar för dagsutflykter som kostar stora belopp.

Lite i korthet: Elektriska båtmotorer är tystare, renare och billigare i drift. De minskar utsläppen både till luft och vatten. De har mindre energiförluster än en förbränningsmotor. De är också tillåtna i sjöar och kanaler där bensindrivna motorer är förbjudna.

Bli först att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *